Newsletter

Spodobał Ci się nasz artykuł? Zapisz się do newslettera aby otrzymywać najświeższe informację bezpośrednio na swoja skrzynkę.
Please wait

6053399176 2e010fcb63 b

Photo credit: DrabikPany

Kaizen, czyli japońska filozofia ciągłego doskonalenia, poza biznesem w którym zazwyczaj jest stosowana ma również genialne odzwierciedlanie w doskonaleniu procesu sprzedaży. Zaczerpnąłem z niej 10 metod, które chcę wam przybliżyć (w myśl zasady z punktu 3).

1. Problemy stwarzają możliwości.

Przeszkody, które napotykamy w życiu możemy traktować dwojako. Albo jako szanse, albo jako zagrożenie. Jeśli traktujemy ją jako zagrożenie, to ograniczmy swój potencjał. Jeśli działasz na nieznanym rynku - musisz się go szybko nauczyć, albo umrzesz z głodu. Zawsze jeśli przekraczasz swoją strefę komfortu - uczysz się czegoś nowego

2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why).

Klienci często kiedy odmawiają sprzedawcy nie podają prawdziwego powodu, tylko taki, który dobrze brzmi. Prawie wszyscy ludzie na świecie mają zaprogramowane bycie miłym dla innych. Dlatego zamiast powiedzieć: „nie kupię od Pana”, mówią „jeszcze się zastanowię”. Jeśli nie zastosujemy w takim przypadku zasady uszczegółowienia obiekcji i nie dopytamy klienta, to zamiast finalizować transakcje, będziemy gromadzić potencjalnie zainteresowanych klientów, którzy i tak nie kupią.

3. Bierz pomysły od wszystkich.

Pytaj klientów, dlaczego od Ciebie kupili. Będziesz wiedział jak sprzedawać kolejnym, podpatruj innych z firmy jak sprzedają. Sprawdzaj konkurencję. Praca handlowca to walka. Walka z własnymi przyzwyczajeniami i nawykami.

4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.

Zastanawiasz się czasem jak by to było gdybym miał lepsze auto, był wyższy, miał lepszy zegarek itp.? Przestań! Korzystaj z tego co jest i skup się na pracy, żeby wykonywać ją jak najlepiej do czasu aż będzie Cię stać na zmianę i będziesz przekonany, że na tej zmianie zarobisz więcej.

5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.

Wyróżnij się wśród konkurencji. Znajdź swoją niszę, złam schemat. Nie tkwij w miejscu, bo konkurencja Cie prześcignie, szukaj nowych rozwiązań, udoskonaleń i sposobów na efektywniejsze działanie.

6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.

Jeśli uważasz, że czegoś nie da się zrobić, zapytaj o radę kogoś, kto o tym nie wie ;) Jak powiedział Rysio w filmie Czas surferów: „nie ma rzeczy, których byśmy nie potrzebowali, tylko potrzeby, których jeszcze nie odkryliśmy”.Tak samo nie ma problemów, których nie dałoby się rozwiązać, są rozwiązania, których jeszcze nie odkryliśmy.

7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.

Masz produkt? To sprzedawaj, dopracowywał będziesz w trakcie. Spotkałem kilka firm, które tak bardzo skupiły się na doskonaleniu swojego produktu, że nie miały czasu na sprzedawanie go. Jak się później okazało produkt doskonały, nie był potrzebny na rynku. Udoskonalaj swój produkt na bieżąco pytając klientów czy są zadowoleni i co chcieliby, żeby poprawić.

8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.

Tutaj ujawnia się kreatywność ludzi. Zamiast brać dotacje i wydawać nieswoje pieniądze, które prędzej czy później i tak trzeba będzie zwrócić, pomyśl! Jak mogę załatwić to bez gotówki?

9. Pomyłki koryguj na bieżąco.

Coś nie wyszło z klientem? Zawaliliśmy terminy? Trudno, zdarza się, trzeba wziąć odpowiedzialność za pomyłkę, ponieść konsekwencje i działać dalej.

10. Ulepszanie nie ma końca.

Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana– jak mówi stare chińskie przysłowie. Świat ciągle się zmienia, albo będziemy zmieniać się razem z nim i udoskonalać naszą sprzedaż, albo zostaniemy z tyłu. Trzeba planować, działać, sprawdzać i ulepszać. Bo zawsze znajdzie się coś do poprawy.

 

 

 

do góry